poniedziałek, 1 grudnia 2008

Bitwa pod Grunwaldem w literaturze, malarstwie, filmie. Cz. 2.

Na dzisiejszej lekcji zajmowaliśmy się analizą obrazu Bitwa pod Grunwaldem pędzla Jana Matejki. Przypominam, że obraz jest wcześniejszy niż Krzyżacy Sienkiewicza o... (nie napiszę o ile lat, w końcu coś musicie sami zapamiętać).

Zanim jednak przeszliśmy do Matejki, mówiliśmy o funkcji czasowników, epitetów, metafor i porównań w opisie bitwy. Otóż należy zapamiętać, że czasowniki nazywające ruch dynamizują sytuacje opisywane przez autora, wywołują wrażenie gwałtowności, przyśpieszają akcję. Jeśli zaś chodzi o epitety, metafory i porównania, mają one przede wszystkim ubarwiać opis, sprawiać, że stanie się bardziej (trudne słowo) sugestywny. Krótko mówiąc, odpowiednio dobrane słowa mają sprawić, że czytelnik zobaczy obrazy, o których autor pisze.

Przypominam o pracy domowej, której wykonanie ułatwi Wam prezentacja, która znajduje się tu (klik!).

Powodzenia. Jutro zajmiemy się filmową bitwą oraz...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentuj z głową i poprawnie. Pisz śmiało i wyraźnie :). Nie zapomnij się podpisać!