wtorek, 8 lutego 2011

Mowa zależna i niezależna oraz fonetyka - co powinniście pamiętać po lekcjach

Mowa niezależna: - Można spodziewać się kartkówki - powiedziała pani.
Mowa zależna: Pani powiedziała, że można spodziewać się kartkówki. 

A teraz już poważnie. Według wymagań określonych w programie nauczania, jeśli chodzi o mowę zależną i niezależną, powinniście:

  •  poprawnie przekształcać zdania z dialogu na mowę zależną, dbając o właściwą interpunkcję (przecinki, myślniki...)
  •  wyjaśnić, na czym polegają różnice między mową zależną a niezależną,
  • wiedzieć, w jakich sytuacjach/tekstach używa się częściej mowy zależnej/niezależnej.

W zakresie fonetyki powinniście (zaznaczam, że to jedynie zakres podstawowy):
  • potrafić wymienić zjawiska fonetyczne, 
  • potrafić wskazać w tekście wyrazy, których wymowa różni się od pisowni, 
  • podkreślać w tekście słowa, w których doszło do ubezdźwięcznienia - zaznaczać głoski, które uległy upodobnieniu w poszczególnych wyrazach, 
  • wskazywać w zdaniach upodobnienia międzywyrazowe,
  • wskazywać wyrazy, w których wygłosie absolutnym (czyli na końcu) doszło do zaniku dźwięczności,
  • podkreślać w wyrazach sylaby akcentowane,
  • wiedzieć, że za pomocą intonacji w zdaniu można wyrazić intencję (twierdzę, pytam, podkreślam ważne informacje...).

Życzę miłego wieczoru :).

3 komentarze:

  1. Czy mogła by Pani dodać do listy lektur dodatkowych książki z serii Biblioteka poznaj świat (www.bibliotekapoznajswiat.pl)
    lub książki Ryszarda Kapuścińskiego

    Łukasz

    OdpowiedzUsuń
  2. http://www.joemonster.org/filmy/32949/Przelot_Liberatora_nad_zburzona_Warszawa_w_kwietniu_1945_roku

    OdpowiedzUsuń
  3. http://www.youtube.com/watch?v=VrcLLAd0x6E


    http://www.youtube.com/watch?v=Cxb5H77wYt0&feature=related

    OdpowiedzUsuń

Komentuj z głową i poprawnie. Pisz śmiało i wyraźnie :). Nie zapomnij się podpisać!